Äter din hund dåligt?

0kommentarer

Hundar äter inte för att de är hungriga eller sugna på saker. Eller ja, godis är väll för att det är gott men ni förstår vad jag menar. Utan de äter för att täcka sitt energibehov. Nästan alltid när jag varit ute på runda med Saffi så äter hon, nästan varenda gång. Men så tycker man att "hunden äter dåligt", "hunden äter nästan aldrig" eller "hunden äter helt för lite" men tänk då på vad den faktiskt äter. I de flesta hushåll får hunden 50% av sin mat genom rester. Då är det ju inte konstigt om hunden inte äter upp all mat eller lämnar hälften! Man får även räkna in allt godis man ger hunden och allt extra. För äter hunden ett halvt kilo leversnittar varje dag så är det ju inte konstigt om den inte vill ha sin egna mat.
Saffi har fri tillgång till mat (utom på nätterna då hon sover inne hos mig och jag har dörren stängd och maten är i köket) och ibland kan man höra hennes mage kurra fast det står en full matskål en meter från henne och hon verkar inte fatta att hon behöver äta. Men det behöver hon egentligen inte, för sålänge hon har täckt sitt energibehov så klarar hon sig. Hon äter också olika mycket varje dag, det märks. Går jag 3 mindre rundor med henne och ingen direkt fysisk ansträngning så äter hon kanske 1 mugg om dagen. Går vi däremot två långrundor på 2h och en mindre mitt på dagen t.ex så kan hon äta 3-4 muggar på en dag. Helt beroende på hur mycket fysisk träning hon fått.
Sen får Saffi också lite godis när vi är ute om hon t.ex går en längre bit med hängandes koppel eller bara ser otroligt söt ut haha. Men det går ju inte till överdrift och vet ni vad? Jag har sockerfria leversnittar och sockerfria lamsnittar så hunden som jag vill göda upp och bli fet äter sockerfria godisar haha! Så misslyckat det möjligtvis kan bli! Men hon diggar dem!
 
Så äter din hund dåligt, testa att gå längre rundor och låt den arbeta mer fysiskt så börjar den nog äta mer också!

Kommentera

Publiceras ej