Nosgrimma på gott eller ont?

0kommentarer

Som ni kanske vet, så använder jag ofta nosgrimma på Saffi. Det är för att hon drar ibland och jag använder den mest för att träna henne att gå bättre än vad hon redan gör nu.
När hon var lite över 1år så var det som värst, hon gick bra som valp men när hon var runt 1år så började hon dra och hålla på. Det var inte så kul att gå ut med henne eftersom man visste att man skulle få ont i händerna. Vi började då med nosgrimma då och då för att det skulle bli roligare att gå ut med henne. I början så hade hon ingen respekt för den alls. Men eftersom hon inte blev lika stark i den så fick hon det tillslut.
Många är emot nosgrimma och det är många som tror att hon är farlig när hon har den på sig. Men nosgrimma kan både vara på gott och ont. Okej, hunden kan bli skadad av den. Men det beror väll helt på hur man använder den? Samma sak med graman tyglen, använder man den rätt så kan de hjälpa jättemycket, använder man den fel så förstör den istället.
Jag har alltid med mig nosgrimman när jag går ut med Saffi fast jag oftast har på henne en sele eller halsband i början så om hon börjar dra eller bli "jobbig" så sätter jag på henne nosgrimman när jag sagt till henne några gånger. När hon sedan går bra i nosgrimman (som hon gör oftast direkt) så tar jag av den och tar halsbandet eller selen istället.
Jag tycker inte det är något dåligt med nosgrimma, använder man den fel så är det såklart något negativt men det är väll lika negativt att många går och rycker i hundarna när de har halsband eller hundarna drar så de knappt kan andas i halsband? De selarna som man sätter mellan hundens framben och sen upp i ett halsband så hunden får ont när den drar, är det mycket bättre? Nosgrimman gör INTE ONT på hunden sålänge du inte rycker i den. Saffi hatar inte heller den utan hon vet vad som gäller så hon står still när man tar på den.
På senaste tid så har jag även fått lite högre krav på henne. Jag köpte ett par handskar på Ullared så jag inte skulle få ont i händerna när jag gick ut med henne, och det funkar skitbra. Så det är fler ridhandskar som ska införskaffas härnäst!
Däremot så har man märkt att Saffi har slutat respektera selen och halsbanden då och då när man inte har nosgrimman på henne. Då t.ex igår när jag och mormor var ute så märkte man direkt skillnad när jag hade halsbandet och satte på henne nosgrimman. Från att dra så jag får damp till att gå med ca 30cm kort koppel utan att det ens är sträckt. Då bevisar det att hon faktiskt inte alls respekterar halsbandet. Fast sen idag så hade jag henne i stortsett bara halsbandet (nosgrimman en stund då de smällde raketer i närheten så för att hon inte ska dra så hon håller på att kräkas så blir det nosgrimman). Och då gick hon fint, man får påminna henne ibland om att kopplet har en viss längd men när hon känner av det så går hon "tillbaka" så det inte är sträckt längre. Så det är dag från dag men det har blivit mycket bättre!
Så vi fortsätter träna med nosgrimma, halsband och selar!
Nosgrimma. Fast jag sätter min precis under öronen på Saffi. Tycker det borde vara skönare än längre bak på huvudet. Eller vad tror ni?
Det är inte en exakt likadan vi har men det är i stortsett en sådan. Samma utformning och färg, annat märke :)

Kommentera

Publiceras ej