Hej!

0kommentarer

Skrev ett bra inlägg på min andra blogg (där jag är mer aktiv) och tänkte att jag kunde lägga upp det här också!!
 
När jag var 13år skulle jag äntligen få min helt egna hund! Jag hade letat i flera veckor innan mamma sa att jag faktiskt skulle få en och jag hittade ingen, många jag tyckte var söta. Såklart! Men ingen som var i rätt prisklass eller som jag åkte och kollade på.
Sen en dag ringde pappa och sa att han hade hittat en jättesöt valp! Jag vägrade först att åka och kolla på henne för att hon var 25% kungspudel men de övertalade mig. Valparna var ju i samma stad som vi bodde i så det kunde ju inte skada. Men iallafall så kollade vi på dem och jag älskade dem! Det var 6st valpar, 3st svarta med vitt på  bröstet och tre schäferfärgade. Saffis mamma var väldigt reserverad, hon hälsade men skötte sig sedan för sig själv, hennes pappa var den fulaste hund jag någonsin sett. Han var grå med tussar som stack ut lite här och var. Han gick runt och brydde sig inte heller något speciellt.
Saffi var egentligen valpen de skulle behålla, men jag ville ha en svart tik och hon var den enda svarta tiken så de beslutade att behålla en schäferfärgad tik istället. Men jag fick Saffi! Tre veckor senare, Fredagen då man slutade skolan för det blev påsklov hämtade vi henne. Jag bar henne nästan hela vägen till Spiggens och tyckte hon var supertung men hon vägde ju bara 6kg haha. Men hon satt helt lugnt och stilla och bara tittade. Hon hade aldrig varit utanför trädgården som hörde till lägenheterna där uppfödarna bodde. Vi gick direkt till Spiggen och vägde henne. Sen gick vi hem. Hon fick bara lukta på några få ställen på vägen hem och resten bar jag henne. Det första hon gjorde när hon kom hem var att se totalt förvirrad ut. Vi lät henne vara ett litet tag och sen kelade vi lite med henne.
 
Redan från första stunden så var hon väldigt försiktig men ändå framåt. Hon vill så gärna men vågar bara hälften, hon är så stor och ser så farlig ut (fråga bara alla som flyttar sig när man går med henne haha) och ändå är hon så snäll att när man leker med henne och hon ska bita en så tar hon bara nätt med framtänderna och gör man då inget så börjar hon slicka på en haha. Hon har aldrig gjort en fluga förnär!
 
Men när hon var ungefär 1år så drog hon som in i, vi hade alltid halsband på henne då och vissa rundor var rena mardrömmar. Det var inte det att hon drog mot andra hundar hela tiden, fast det gjorde hon utan det var att hon drog konstant hela tiden och hon var ju jäkligt stark också! Jag köpte en sele (D-sele/bröstsele) och gick med henne några gånger och hon gick bra i den men såfort man satte på henne halsbandet så drog hon som f*n igen.
Jag började då med nosgrimma/halti. Hon kunde då inte dra och man behövde inte hålla allt vad man kunde eller dra tillbaka och få blåsor på händerna. Det blev roligt att vara ute och gå med henne. Fast jag egentligen inte gillade halti så använde vi den varje runda för annars fortsatte hon. Ca 2-3månader efter att vi börjat använda haltin så började jag (envis som jag var) att använda halsband och selen, fast hon oftast fortsatte dra så hade jag haltin med mig och satte på henne om det blev för jobbigt. Ett tag hade jag halsband och nosgrimma på och två olika koppel så jag vanligtvis höll i halsbandet men började hon dra för mycket så höll jag tillbaka henne i haltin.
Att vi började använda haltin har hjälpt oss otroligt mycket, hon går nu oftast i selen och oftast i halsband med mamma då hon tycker det är jobbigt att ta på selen haha. Hon drar nästan inte alls, lyssnar JÄTTEBRA, tar kopplet emot lite så brukar hon "lugna" ner sig och sakta ner. Säger man bara "Saffi" och knäpper med fingrarna så går hon väldigt mycket saktare tills hon kommit så hon går fot och sen brukar hon sakta förflytta sig längre och längre fram haha. Men ibland blir hon fortfarande jobbig eller om man är jättetrött så tar vi haltin, som ett litet hjälpmedel.
 
Har inga bilder på hennes föräldrar, de är försvunna någonstans haha!
Redigerad bild
Oredigerad bild
 
Enjoy!

Kommentera

Publiceras ej