Saffi Daffi Paffi

0kommentarer

Vaknade vid halv 1 idag haha, så går det om man somnar försent. Mamma gick ut med Saffi morgonrundan och hon var tröttare än jag på andra rundan haha. Men nu ligger hon och sover igen och jag hade tänkt blogga lite men vet inte vad jag ska skriva om. Igår köpte vi ny mat till Saffi, Ekanuba för +1år så den ska väll vara bra. Hon måste verkligen börja tjocka till sig lite nu, hon har gått ner 2kg på en månad och hon ändrar vikt väldigt mycket men vi har inte riktigt hittat ett foder som hon går bra på. Hon gick ner i vikt med Friskis (stavning*), hon gick jättemycket upp i vikt med Royal Canin men hon började kräkas av det efter typ en halvmånad fast hon fick foder enligt "tabellen" och vi testade att ge henne mindre, fler gånger och sen även att ge henne mer men inget hjälpte så vi bytade igen. Vi har haft de flesta men nu får vi nog hålla oss till Ekanuba om hon inte börjar kräkas av denna också.
Vad har ni för foder till era hundar? Vet inte vad vi hade för foder till vår förra hund, min mormor har Royal Canin för Papillon, min moster har för hundar med diabetes, min syster har nog en av de billigaste på Coop och ja, de andra vet jag inte. Men det är ju också väldigt olika vad hundar går bra på? Jag har tidigare gett Saffi Linfröolja med lite burkmat för att hon ska äta det och hon blev faktiskt lite tjockare, men efter vi flyttade (ca en månad sedan) så har hon fått ca 4ggr.
Fast hon skiftar mycket i vikt så håller hon sig på något sätt alltid enligt "tabellen" för hur tjock/smal hunden ska vara. Man ska inte se men när man känner ska man svagt känna revbenen, på Nea (min farmors hund) får man trycka för att känna revbenen men på Saffi är det så som det ska vara. Fast det kvittar om hon väger 26 eller 29kg för hon är lika smal ändå!?
Några tips eller något för att få henne tjockare. Att ge henne mkt godis hjälper inte haha, vi ger henne nästan inga rester då hon blir lätt dålig i magen och hon verkar inte vara speciellt hungrig. Har farmor mat i matskålen så äter hon inte upp det till skillnad från andra hundar som brukar rusa fram och äta upp allt på några sekunder.
Saffi för ca 3 månader sedan vid en damm nära oss :)


Kommentera

Publiceras ej