Om mig och Saffi!

0kommentarer

Jag heter Isabell, fyllde 15år i mars och längtar redan tills jag fyller 16år och får börja övningsköra!
Jag har ridit sen jag var 4år, alltså i år blir det 11år, jag började rida på Kvistofta Ridklubb, en privatridskola som ägdes av två f.d galoppuppfödare Nalle och Tove. Min första favorithäst hette Piggelin och min andra hette Ceasar. Första gången farmor och farfar skulle hjälpa mig på ridskolan så satte farfar sadlen på fel håll, så mycket kunskap om hästar har de på pappas sida haha! Jag red sen på Viaprs KRK, och sen flyttade vi till landet där jag hade två egna hästar, Molly och Challe. Samtidigt som jag hade Molly och Challe red jag på Eslövs RK. När vi flyttade till stan igen så började jag på Landskrona RK, sen hittade jag en halvfodervärdshäst, en 11årig outbildad Islandshäst, hon kunde inte töltfattning och ännu värre, inte galoppfattning. Hon gick emot bettet 24/7 och var helt hemskt att rida, men underbar ändå <3! Jag slutade rida henne förra vintern när jag ridit henne i ett halvår och förra sommaren så var vi på ett ridcenter en vecka och hittade en hyrhäst där. Mr Domingo hade jag och min syster i ungefär ett halvår innan vi tröttnae på att man inte kunde rida ut på honom, att han skulle bestämma och fick han inte som han ville så kastade han av en. Han var f.d galoppör, E: Eighty Eight Keys xx för er som vet vem det är haha. Vi lämnade tillbaka han i slutet av februari. Jag har inte ridit efter det men ska börja på Landskrona RK efter sommaren. Mitt liv kretsar runt hästar, djur och kompisar, sitter jag vid datan så chattar jag eller kollar djursidor, eller bloggar om Saffi.
Jag vill gå på Strömsholm (hästlinjen) när jag ska börja gymnasiet eller iallafall på en häst/hundlinje.
Jag har många favoritartister men jag gillar bl.a Justin Bieber, Maskinen, Avicii och Katy Perry.
(Har ingen bild på mig)
 
Sapphire är 1½år och är 50% Långhårig rakryggad Schäfer, 25% Kungspudel och 25% Jämthund. Hon är född på alla hjärtans dag 2010 och är en liten hjärtans hund. Hon är den enda i sin kull som inte är dominant, så vi lyckades ta rätt! Hon har anmärkning på båda armbågarna fram men inget vi har märkt någonting på och hon kan hoppa, lyder hyfsat men det är något vi tränar på och hon är lyhörd om man bara har hennes koncentration. Hon skulle aldrig säga emot om det så var en myra som sa till henne. Hon är väldigt klumpig och håller inte alltid koll på benen men det har blivit mycket bättre efter vi börjat hoppa "seriöst", hon fick bara hoppa enstaka mindre hinder före hon blev 1år, då valpar inte ska hoppa. Men eftersom vi bor i stan så är det lite svårt att hitta gräsplattar eller staket man faktiskt kan/får hoppa på/över.
Jag har slarvat bort min bok "Hundens 50 favoritlekar" men när jag hittar den så ska vi börja träna lite "trix" och sådant praktiskt också! Hon kan i nuläget sitt, ligg, tass (ståendes, sittandes och liggandes), rulla runt (om man lägger henne på sidan och sen hjälper till lite, men hon förstår) och stanna.
Det läskigaste som finns är katter som fräser, människor vars ansikten hon inte ser eller som inte tittar på henne och mattes hamster haha!

Kommentera

Publiceras ej