Åsiktsinlägg - Amstaff / Pitbull / Boxer

0kommentarer

Jag tror att det finns flest fördommar mot dessa tre raser i hundvärlden, de anses vara "farliga", agressiva och framför allt, väldigt dåliga familjehundar och det är bara ungdommar som vill "hetsa" upp dem som har sådana.
Jag har ALDRIG träffat en agressiv Amstaff, Pitbull eller Boxer, däremot så brukar jag inte gå fram och hälsa på varje hund man träffar men jag har faktiskt sett sådana hundar som försöker hoppa mot Saffi (när de är i koppel) och att ägarna går över till andra gångbanan med en sådan. Jag kan också säga att det är fler hundar såsom Golden Retriver, Labradorer, Rottweiler och andra stora raser som faktiskt får gå över.
Min ena kompis är livrädd för alla stora hundar, enbart för att det stått i tidningar och på internet osv om Amstaff, Pitbull och Boxer. Vi har en granne (över gatan) som har en Boxer och han står alltid med huvudet ute från grinden och när vi går förbi hälsar alltid de, han försöker däremot hoppa över staketet men det är inte för att han vill äta upp henne utan för han vill leka. Han är jättesöt och de har faktiskt aldrig fått leka för ägarna är aldrig inom synhåll haha, utom när vi är på balkongen ^-^
Min mammas arbetskamrat har nyligen köpt en Pitbull, han är nu ca 13v och är jättesöt, han och Saffi leker hur bra som helst fast han är mycket yngre och mindre. Han klarar däremot att hon hoppar lite på honom för han är ju ingen liten "smäcker" hund haha! Liten korv som kommer vaggandes haha, skitsöööt!
 
Jag har inget emot någon ras, utom Pudel för jag tycker de är fula när de är klippta som typ utställningspudlar, annars kan de vara söta! Saffi är ju t.o.m en Pudel haha, jag vägrade först åka och titta på henne just för att hon var 25% Pudel, men hon blev ju hyfsat söt ändå haha! Nää, hon är sötast! Jag gillar däremot inte små hundar för jag tycker de är jobbiga men det är ju inget emot en ras.
Jag ser FLER små hundar såsom Jack Russel, spetsar och sådana som står och "mopsar" sig mot Saffi än stora. De små är så tuffa tills Saffi tittar på dem och börjar hoppa för hon vill leka, då blir de tysta och gömmer sig bakom sin ägare, så inte så tuffa egentligen.
 
Visste ni, att för något år sedan hade någon gjort en undersökning om vilken hundras som bet flest barn.
Det var inte Amstaff, Rottweiler, Dobbermann eller någon sådan utan Golden Retriver! Just för att man släpper fram sitt barn till vilken Golden som helst för "de är ju så snälla" men låter man sitt barn göra vad den vill på en hund då tycker jag faktiskt att hunden ska bita dem, min mosters barn har bl.a sättit sig på deras hänger sig på henne och allt möjligt, jag säger till dem men min moster verkar inte kunna säga till sina ungar. Fanny, min mosters hund, är däremot så snäll att hon inte ens morrar på dem, men hade de gjort det på någon annan hund så hade den säkerligen bitit dem. Vilket jag faktiskt tycker de förtjänar. Man ska kunna göra saker inom rimliga gränser, att sätta sig på en hund, slå den eller liknande, då ska hunden i regel bita.
Biter Saffi någongång någon som gör något "utanför de rimliga gränserna" så kommer jag inte låta den personen skälla på henne eller säga att det är fel, eftersom det är till 100% rätt. Jag skiter i hur ont det gjorde på personen eller vad den gjorde, hon får bita om hon får ont, det är väll bara mer än rätt?
Om någon slår dig, då ska du väll få försvara dig själv utan att bli utskälld av personen som först slog dig!!?
 
Så för att återfå till raserna så ÄLSKAR jag "kamp" hundar, de är egentligen inga kamphundar och de är underbara familjehundar. Däremot så gillar jag inte Amerikansk/Fransk Bulldog, jag tycker hundar med intryckt nos är fula, men de kanske är jättesnälla hundar men jag skulle inte vilja ha en själv för jag tycker de är fula, och de är ofta "små" hundar haha!
 

Kommentera

Publiceras ej