Tidsinställt - Skällande hundar -.-'

1kommentarer

Hur många gånger om dagen är det inte man hör hundar som skäller som en galning såfort de får syn på mig och Saffi! Det är MINST 5ggr per runda (utom kvällsrundan som e på typ 10min haha).
Varje gång jag går förbi rastgården vid mig (lilla rastgården), så är det 90% chans att en gubbe med en Rottweiler som heter Ida sitter där med de andra idiotierna som occuperar hundrastgården vid typ 9-12 och sedan igen vid 16-18 på dagen och då får man "välja" att antingen släppa in eller inte alls släppa dem där, för de flyttar inte på sig för de ska vara där "länge". För det första ska man väll respektera att alla får lov att vara där och är det någon som väntar kan man ju inte sitta och tro att man kan sitta där i timtal. Vilket de gör.
Iallafall, denna Rottweilern Ida, skäller som en idiot varje gång vi går förbi. Ägaren säger till EFTER hon har slutat att skälla och går fram och gör något, tittar alltid på Saffi när jag går förbi men hon har iallafall slutat skälla när han säger till henne. Det ger för det första ingen "funktion" och hunden fattar ju inte vad den gjort för fel för att gubbjävlen skäller på hunden EFTER den gjort den felaktiga saken. Man ska ju skälla på hunden när den gör saken så den förstår, ett precis efter om man typ inte "hinner" eller så haha. Men efteråt så fattar ju inte hunden vad den gjort för fel. Detta är liksom inte typ 1gång i veckan utan typ 1 gång per dag och det är SAMMA jävla sak varje gång.
 
Vi har sedan ett tag tillbaka slutat att ha hundarna i den rastgården och går till den som ligger nere på Citadellet vid havet istället, den är större och det är gräsunderlag, på den "lilla" där Ida brukar vara, där är det grus och hundarna blir skitdammiga efter de lekt där.
Saffi får numera inte heller träffa andra hundar i koppel utan det får hon göra lös eller om det är någon hon känner som typ Molly eller Jemma. Då är det ju en sak, men inte hundar hon inte känner. Så det kommer bli mindre lek för henne och lite mer allvar. Men vi ska snart "boka" in en lekstund med Ozzy så hon får leka "på riktigt" lite. Den förra hunden hon lekte med var en Sebirian Husky på 6mån som heter Athena, de var i samma mognadsålder haha. Alltså, Saffi beter sig som en 6månaders valp och inte som en 1½årig unghund. Så det får bli lite mer allvar nu. Jag har också bestämt mig för att "ge" henne aktivitetsbrädan 3-5ggr per dag, lägger i godis så får hon själv fundera ut hur hon ska fixa det. Bruka få hjälpa henne lite ibland för "brickorna" fastnar ibland när hon tagit godisen i den bredvid så jag knappt får upp dem, så då hjälper jag henne. En gång får hon "gott" färskgodis som luktar skit, en gång får hon typ fattigmans godis som jag vill bli "av med" och de andra gångerna får hon de vanliga lamsnittarna, typ som leversnittar.
 
Men för att återgå till skällande hundar, man känner sig så stolt när ens egna hund inte skäller tillbaka, Saffi piper däremot men det gör hon på alla och det håller jag på att träna bort. Men det är ju bara lycka men hon blir bättre och bättre.
 
Jag tycker det är otroligt störigt med hundar som skäller, säger ägaren till så bryr jag mig inte så mycket då man kan ju inte veta om det t.ex är en omplaceringshund, om den har blivit typ attakerad av annan hund eller ägaren helt enkelt tränar med den. Då gör ju ägaren någonting åt det. Men går de bara vidare och låtsas som ingenting så är det jävligt störande, varför låta hunden skälla som en jävla idiot? Lite gränser får man ju ändå ha.
Saffi blir nervös och osäker när andra hundar skäller på henne, hon går direkt i underläge och tycker det är obehagligt. Ska min hund behöva bli osäker, nervös och tycka det är obehagligt för att någon kärrings hund ska få skälla som den vill? Då får de fanimej skaffa en leksakshund om de inte kan få den att sluta skälla, säger man till hunden bryr jag mig inte för då gör man något åt saken och vill ändra beteendet. Men går man bara vidare så accepterar man ju det, idioter finns överallt.
 

1 kommentarer

Anonym

03 Sep 2012 00:14

Min hund är rädd för andra hundar och skäller på grund av det. Jag avleder henne INNAN hon börjar skälla för har hon redan börjat skälla på blir hon "blockerad" och då spelar det ingen roll hur mycket jag säger till henne. Jag har tränat grymt mycket på det och hon har blivit mycket bättre men skäller ändå ibland när det blir för mycket.
Jag "skäller" aldrig på min hund eftersom jag tycker det är mycket bättre att köra med positiv förstärkning . Alltså, att hon är duktig när hon är tyst. Och hunden blir inte att sluta med ett beteende för att man fy:ar den. Hon blir också nervös och kan börja skälla tillbaka om en hund skäller på henne men vad ska jag göra åt saken, man kan ju inte uppfostra hela världen så det är helt enkelt så att man får lära hunden att ignorera. Dock tycker jag det är grymt dåligt stil när ägare har sina hundar lösa om de inte har 100% stenkoll på dem. Har varit med om att lösa hundar har sprungit fram till min hund (är också en orsak till varför hon är rädd för främmande hundar) och det är verligen inte okej.

Svar: Jag fattar att det kanske har sina anledningar i vissa fall fast jag menar främst att om t.ex ägaren står och inte bryr sig ett smack eller sitter i rastgården och inte alls bryr sig. Gör man något åt saken, ja då är man iallafall väl medveten och man vet att hunden inom sin tid kommer sluta med beteendet. Men oftast så bryr sig ju inte ägaren alls...Jo, det är främsta anledningen till varför jag typ aldrig har Saffi lös om det inte är inhägnat, jag vet att hon till 99% sticker till en annan hund om hon är lös och får syn på den... Då är det uppenbart -enligt mig- att man inte har sin hund lös.
Jag har däremot börjat träna mer och mer med henne men då inom inhägnat område eller där jag kan se på lång sikt om det kommer någon eller inte :)

Lycka till btw :)
teamhundarna.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej